Проблеми Джиро д'Італія та суперечливий трансфер Ван Гілса: огляд новин міжсезоння у світі велоспорту.
Грудень - період глибокого міжсезоння у шосейному велоспорті. Гонщики та менеджери команд набираються сил і вже готуються до нового сезону, який стартує наприкінці січня. Втім, навіть у такий період життя у світі велоспорту вирує. До вашої уваги добірка найважливіших новин міжсезоння зі світу шосейного велоспорту.
Головною епопеєю міжсезоння стала ситуація навколо презентації маршруту Джиро д'Італія-2025. Зазвичай церемонія презентації відбувається наприкінці жовтня, проте цього разу організатори, компанія RCS Sport, оголосила про перенесення події на невизначений термін, пояснивши це максимально розмитим формулюванням "з технічних причин".
Проте досить швидко з'явилися повідомлення від інсайдерів, які вказали на те, що перенесення події викликане труднощами з місцем старту "Корса Роза" 2025 року. Первісно передбачалося, що велогонка розпочнеться в Албанії, але виникли серйозні проблеми. По-перше, політична ситуація між Албанією та Італією ускладнилася через питання, пов'язані з нелегальною міграцією. По-друге, албанська сторона на останньому етапі вирішила переглянути фінансові умови угоди, зменшивши свою частку внеску на 20-30%.
Організаторів Джиро, компанію RCS Sport, така ситуація, безумовно, не влаштувала. Переговори між усіма залученими сторонами тривають. Офіційне оголошення маршруту італійської супербагатоденки відбудеться 13 січня 2025 року. Щодо питання, чи відбудеться старт гонки в Албанії, остаточне рішення буде прийнято в середині грудня. Якщо домовитися з Албанією не вдасться, в розгляді є альтернативні варіанти старту на півдні Італії, найімовірніше, на Сицилії.
Організатори Джиро побоюються, що невизначеність стосовно маршруту гонки може відлякати від участі зірок на кшталт Йонаса Вінгегора чи Ремко Евенепула, тому, подейкують, керівництву команд таємно розіслали ескіз маршруту "Корса роза" для кращого розуміння того, якою буде гонка у 2025 році.
Ну а поки що організатори Джиро зіткнулися зі ще однією проблемою: один із ключових спонсорів гонки, енергетична компанія Enel, відмовилася від продовження співпраці з "Корса роза". RCS Sport при переговорах про продовження контракту запросили збільшення суми щорічного внеску з 7 до 8-9 мільйонів євро, Enel такі умови не влаштували.
Основною подією трансферного міжсезоння став перехід Максіма Ван Гілса. Бельгійський велосипедист команди Lotto Soudal виявився одним із найбільших відкриттів сезону і привернув увагу багатьох провідних команд. Проблема полягала в тому, що його угода з Lotto Soudal була дійсною ще два роки, до завершення сезону 2026 року. Проте в кінці листопада Lotto Soudal офіційно оголосила, що Ван Гілс односторонньо вирішив розірвати свій контракт.
Астана, Ineos Grenadiers та Movistar проявляють інтерес до бельгійського гонщика, однак, скоріш за все, він залишиться в команді Red Bull Bora. Lotto Soudal висловлює обурення через те, що не отримає жодної фінансової компенсації за свого спортсмена, зокрема, тих 1 мільйона євро, які він мав заробити протягом наступних двох років контракту. Бельгійський клуб планує звернутися до суду для отримання компенсації.
Дії команди Red Bull Bora викликали значне обурення серед спортивної спільноти: австро-німецький проект не вперше веде закулісні переговори з гонщиками, які мають контракти з іншими командами на наступний сезон. Red Bull Bora пропонує підвищені зарплати, спонукаючи спортсменів односторонньо розривати угоди зі своїми клубами, щоб уникнути виплати компенсацій. Саме так вони в минулому році змогли переманити Кіана Уйтдебрукса з Visma Lease a Bike. Генеральний менеджер Soudal Quick Step Патрік Лефевр також висловив своє невдоволення, коли Red Bull Bora намагалися забрати Ремко Евенепула.
Безумовно, з точки зору етики та моралі дії як Ван Гілса, так і Red Bull Bora викликають багато запитань, проте в юридичній площині Lotto Soudal, схоже, добитися нічого не вдасться: у контракті гонщика не була прописана сума відступних за дострокове розірвання угоди.
Схоже, що світ велоспорту поступово переходить до нової ери, подібної до футбольних трансферів, де команди, що втрачають своїх гонщиків, можуть отримати фінансову компенсацію. Навряд чи хтось захоче повторити помилки, які допустила Lotto Soudal, тому, ймовірно, в найближчі роки все більше команд при укладанні контрактів з новими велосипедистами будуть включати в угоди умови щодо відступних. Наприклад, UAE Emirates вже впровадили цю практику в новій угоді з Тадеєм Погачаром.
Астана продовжує зміцнювати свої позиції, оскільки бюджет команди помітно зріс завдяки китайським інвестиціям. Під керівництвом Олександра Вінокурова команда підписала італійського гонщика Фаусто Маснаду, який раніше виступав за Soudal Quick Step. Менеджер бельгійської команди Патрік Лефевр фактично усунув 30-річного спортсмена, зважаючи не лише на його часті травми, але й на проблеми з дисципліною та ігноруванням вказівок спортивних директорів під час змагань.
Після невдалого сезону, зірковий роздільник Ремі Каванья вирішив залишити Movistar. Він продовжить свою кар'єру в команді Groupama FDJ, підписавши контракт на два роки.
Ineos Grenadiers уклали угоду з Лукасом Хемілтоном, який раніше виступав за Jayco AlUla. Цей трансфер викликає певні питання, оскільки 28-річний австралієць у останні кілька сезонів продемонстрував невтішні результати.
Перспективний естонський спринтер Мадіс Міхкельс змінив команду, перейшовши з Intermarche Wanty до EF Education, де підписав контракт на два роки. Крім того, проєкт Джонатана Вотерса уклав угоду з італійським панчером Вінченцо Альбанезе, який залишає Arkea Samsic. Його контракт передбачає три сезони.
Згідно з чутками, компанія Visma Lease a Bike може укласти угоду з відомим гонщиком Ineos Grenadiers Еганом Берналем. Такий крок виглядає вигідним для всіх учасників процесу. Британська команда зможе звільнитися від дорогого контракту колумбійського таланту, який не зміг відновити свою форму після серйозної травми, отриманої у січні 2022 року.
Visma Lease a Bike має можливість дати новий старт гонщику з величезними перспективами. Хоча Берналь, можливо, втратить деякі фінансові вигоди, він здобуде відмінну можливість для відновлення своєї кар'єри.
Том Підкок, зрештою, вирішив залишити команду Ineos Grenadiers. Зірковий британський велогонщик привернув увагу команди Q36.5.
- Lotto Dstny, втративши Максіма Ван Гілса, підписала контракт на три роки з одним із найяскравіших молодих талантів, Ярно Відаром. 2024 рік він провів у молодіжній команді Lotto Dstny, де його одноклубником був, зокрема, й українець Данііл Яковлєв.
Movistar ухвалив рішення продовжити контракти з двома видатними колумбійськими велогонщиками - Фернандо Гавірією та Найро Кінтаною. Що стосується Кінтани, то вибір Еусебіо Унсуе викликав певне здивування, зважаючи на невтішні показники "Кондора" в минулому сезоні та на його суперечності з керівництвом щодо статусу капітана під час Вуельти.
Філіппо Ганна може залишити команду Ineos Grenadiers наприкінці 2025 року, хоча його контракт триває до кінця сезону 2027. На його послуги претендують команди Lidl Trek і UAE Emirates. Невдовзі Ганна має намір відмовитися від участі у трекових змаганнях і зосередитися на шосейних перегонах, ставлячи перед собою амбітну мету – виграти один із престижних Монументів. Його рішення зосередитися на шосе зрозуміле: Філіппо прагне максимально вигідно представити себе на ринку.
Опубліковані фінансові умови нового контракту Тадея Погачара з командою UAE Emirates. Протягом наступних шести років талановитий словенець отримуватиме 50 мільйонів євро, що становить близько 8,3 мільйона євро щорічно. У контракті також зазначена клаусула на суму 200 мільйонів євро.
З планами стосовно гонок на наступний сезон Тадей вже визначився. Захищати титул чемпіона Джиро д'Італія словенець не планує, проте знову поїде Тур де Франс. Навесні він зробить ставку на одноденні класики, включно з Мілан - Санремо, Туром Фландрії та Льєж - Бастонь - Льєж. Дебют на Париж - Рубе відкладається ще як мінімум на рік. Після Тур де Франс Погачар точно виступить на чемпіонаті світу, а також, імовірно, візьме участь у Вуельті.
Бен О'Коннор, що нещодавно підписав контракт із командою Jayco AlUla після свого переходу з Decathlon Ag2r, має намір взяти участь у Тур де Франс у 2025 році. Навесні він планує змагатися на одноденних гонках, серед яких буде і Льєж - Бастонь - Льєж. Після завершення Тур де Франс існує ймовірність, що він виступить на Вуельті.
Зірковий спринтер команди Lidl Trek, Джонатан Мілан, ймовірно, візьме участь у Тур де Франс у 2025 році, пропустивши при цьому Джиро д'Італія. Як і його колега Ганн, Мілан має намір утриматися від змагань на треку в наступному році. У листопаді Ярослав Попович, спортивний директор Lidl Trek, розповів у інтерв'ю Чемпіону, що Джонатан, швидше за все, виступить на Париж - Рубе в 2025 році. Також на "Північне пекло" націлений британський гонщик Джошуа Тарлінг з команди Ineos Grenadiers.
Прибуття китайських інвесторів спричинить зміну назви клубу Астана. Вірогідно, з 2025 року команда буде відома під новою назвою XdS (Carbon-Tech) -- Astana Qazaqstan.
В керівництві команди вже відбуваються суттєві зміни. В якості спортивних директорів до Астани приєдналися колишній гонщик Sky Пітер Кеннак і Даріо Катальдо, який спортивну кар'єру завершив лише наприкінці поточного сезону. Також з Intermarche Wanty переманили Лоренцо Лапажа.
До команди Астани приєднався Алекс Даусетт, який займатиме позицію інженера з продуктивності. Його основним завданням буде вдосконалення процесу посадки гонщиків під час перегонів з роздільним стартом.
- Тома Воклер залишиться на посаді головного тренера збірної Франції. Він відхилив пропозиції від ряду клубів, які хотіли бачити його у себе на посаді спортивного директора.
Андрей Амадор оголосив про закінчення своєї спортивної кар'єри. Фактично, він не брав участі у змаганнях з травня цього року, коли під час тренування його збила вантажівка. 38-річному гонщику з Коста-Рики так і не вдалося повністю відновитися після отриманих травм.
У 2025 році Йонас Вінгегор має намір взяти участь у чемпіонаті світу, який відбудеться в Руанді. Щодо його участі в Джиро д'Італія, то поки що датчанин не прийняв остаточного рішення.
Незважаючи на стихійні лиха у Валенсії, у 2025 році велогонка Вольта Комунітат Валенсіана відбудеться згідно з графіком у лютому. Натомість, інша велогонка, яка планувалася на той же місяць — Тур Колумбії — була скасована через фінансові труднощі.
Спортивний директор UAE Emirates Фабіо Бальдато повідомив, що мав важливу бесіду з Хуаном Аюсо, в якій підкреслив важливість підтримки товаришів по команді під час змагань. Це свідчить про те, що чутки щодо конфлікту між іспанцем і Тадеєм Погачаром, а також з керівництвом команди, які з'явилися під час Тур де Франс, мають під собою певну основу.
Також Бальдато заявив, що у 2025 році Аюсо поїде на Джиро одним із двох капітанів команди, на рівних з Ісааком дель Торо. Окрім них, до складу UAE Emirates, скоріше за все, увійдуть Рафал Майка, Фелікс Гроссшартнер, Джонатан Нарваес, Хуан Себастьян Молано, Нелсон Олівейра та Алессандро Кові або Філіппо Борончіні.
На Тур де Франс, відповідно до затвердженого списку, вирушать такі велогонщики: Тадей Погачар, Адам Єйтс, Жоау Алмейда, Павєл Сіваков, Брендон МакНалті, Марко Солер, Нільс Політт і Домен Новак.
Організатори Вуельти офіційно оголосили, що у 2025 році старт гонки відбудеться в П'ємонті, Італія, де пройдуть перші три етапи. Перший етап, що з'єднує Турин і Новару, буде рівнинним. На другий день учасники завершать дистанцію на Лімоне П'ємонте — горі, де в 2005 році проходив гірський етап Джиро. Третій етап запропонує гонщикам горбисту трасу, яка стане випробуванням для панчерів або тих, хто намагатиметься вирватися у відрив. Презентація повного маршруту Вуельти запланована на 19 грудня.
Міжнародна федерація велоспорту (UCI) посилила регламенти щодо кольорових схем у формах команд, що беруть участь у Світовому турі. Тепер клуби повинні уникати відтінків, що нагадують призові майки Гран-турів. Крім того, організатори багатоденних гонок зобов'язані представити дизайн своїх майок не пізніше, ніж за 6 місяців до початку змагань.
Насправді, такі жорсткі обмеження призведуть до суттєвого скорочення варіантів кольорів для команд, внаслідок чого на майках буде багато схожих дизайнів. Розрізнити їх з висоти пташиного польоту буде практично неможливо.
- Також UCI роздумує над тим, щоби враховувати очки, зароблені на треку та маунтинбайку в шосейний рейтинг. Ще одна сумнівна ініціатива, враховуючи, що більшості команд рейтинг UCI не надто цікавий: по-справжньому велике значення він має лише для клубів, які борються за виживання у Світовому турі або за потрапляння до нього.
Відомий інсайдер Чіро Сконьямільо наприкінці листопада відвідав семінар команд Світового туру, де отримав доступ до фінансових даних, які не публікуються офіційно. Зокрема, він дізнався, що загальний бюджет усіх 18 команд Світового туру у 2025 році досягне 570 мільйонів євро, що в середньому складає 31,7 мільйона на одну команду. Цей показник демонструє стійке зростання: у 2021 році загальний бюджет всіх команд елітного дивізіону становив 379 мільйонів євро.
У 2025 році фінансування команд UAE Emirates та Visma Lease a Bike становитиме близько 60 мільйонів євро. У свою чергу, бюджет Red Bull Bora оцінюється в приблизно 50 мільйонів. Що стосується Ineos Grenadiers, яка тривалий час була найзаможнішою командою у світі, інформація про їхній бюджет поки що не розголошена.
Бюджет команд Проконтинентального дивізіону продовжує зростати. Якщо у 2022 році загальна сума бюджетів становила 99 мільйонів євро на 17 команд, то зараз вона досягла 149 мільйонів.
Заробітки гонщиків постійно підвищуються. У 2021 році середня зарплата представника Світового туру становила 373 тисячі, а до 2025 року очікується, що вона досягне 501 тисячі.
3 грудня Ремко Евенепул потрапив у аварію, внаслідок якої в'їхав у відкриті двері фургону бельгійської поштової служби. Лідера команди Soudal Quick Step терміново доставили до лікарні, де первинне обстеження виявило перелом ключиці. Проте з часом стало відомо, що ситуація набагато серйозніша: у Ремко також виявили переломи ребер, лопатки та правої руки, а також забій легень.
Процес відновлення Евенепула займе приблизно три місяці. Це означає, що абсолютний олімпійський чемпіон Парижа, вірогідно, не зможе взяти участь у весняних класичних перегонах. Також його участь у Джиро д'Італія залишається під знаком запитання.